Vlinderpot maken

Vlinderpot maken

's Zomers zie je vlinders fladderen van bloem naar bloem. Ze eten het liefst nectar, een zoete vloeistof in bloemen. Vlinderstruiken, pinksterbloemen en margrieten behoren tot hun favorieten. Heb je deze niet op het schoolplein staan, dan kun je vlinders ook helpen door een vlindervoerpotje te maken. Dat is een potje waaruit vlinders suikerstroop drinken, maar waarin ze niet blijven plakken.

Neem daarvoor een smal en schoon potje van bijvoorbeeld babyvoeding. Haal de deksel ervan af. Knip vier touwtjes van 30 centimeter. Maak met het uiteinde van ieder touw een lus om de hals van het potje en knoop deze vast. Zorg dat de vier knopen zich op gelijke afstand van elkaar bevinden. Zet het potje op zijn kop. Dan ga je kruislings knopen, zodat een netje om het potje ontstaat. Doe dat door om de 2 centimeter twee touwtjes die zich naast elkaar bevinden aaneen te knopen. Bind bij de onderkant van het potje alle touwen samen. Daar kun je als versiering nog een paar grote kralen omheen rijgen.

Hamer dan met een spijker een gat in het deksel van de pot. Stop hier een stuk spons of watten in en zorg dat het aan beide kanten van de deksel een beetje uitsteekt. Test of het potje goed werkt door water erin te gieten, de deksel erop te schroeven en het op zijn kop te houden. Lekt het? Stop dan een dikkere spons of watje door het gaatje.

Geen lekkage? Dan is het tijd om suikerstroop maken. Meng negen eetlepels water met een afgestreken eetlepel suiker of honing. Dan is het vlindervoerpotje klaar en is het tijd om het buiten op te hangen. Welke soorten vlinders komen erop af?

Groep 7 + 8 | doel: natuur en techniek combineren, het vergroenen van het schoolplein, onderzoek doen | Materiaal: schoon smal potje, touw, schaar, hamer, spijker, watje of spons, eetlepel, water, suiker of honing

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door
Karianne Djoyoadhiningrat-Hol