Kweek je eigen groeilampje

Kweek je eigen groeilampje

Groene vingers krijgen en met techniek aan de slag gaan. Groeilampje is een vakoverstijgend project voor in de klas, waarin natuur, techniek en wetenschap aan bod komen. Het verbindend element is de maisplant die leerlingen zelf opkweken.

Lespakket
Het lespakket kost 12,75 euro per leerling en is ontwikkeld door ontwerper Janneke Bergholz. Het is geschikt voor groep 7 en 8 en de brugklassen van het voortgezet onderwijs. In het pakket zitten alle ingrediënten die een leerling nodig heeft en is voorzien van instructieboekjes: het Groeiboek(je) voor het opkweken van zaadje naar maisplant en het Gloeiboek(je) voor de transformatie van maisplant naar Gloeilampje.

Popcorn
In totaal zijn er voor het groeideel acht lessen ingeruimd en voor het gloeideel negen lessen, maar de lessen zijn zo opgebouwd dat ze te verplaatsen zijn of weggelaten kunnen worden. Zo zijn er lessen over zaaien, veredelen, wisselwerking mens en mais, maissoep en popcorn, bioplastics en elektriciteit. Bij iedere les staat de tijdsindicatie, benodigdheden en lesopbouw beschreven. Indien gewenst kan de docent met een digibord werken.

Trots
De leerlingen worden gestimuleerd om kritisch te denken en er wordt een beroep gedaan op probleemoplossend handelen. Iedere leerling werkt toe naar een uniek eigen eindproduct en mag aan het eind van het traject trots op zichzelf zijn. Het is hem of haar gelukt om vanuit zoiets kleins als een zaadje een plant en groeilampje te toveren.

Het lespakket bestaat per leerling uit:
1 maiszaadje
1 kokostablet
1 bloempotje
1 ledlampje
1 schakelaartje
1 batterijhouder
2 batterijen
15ml azijn
15ml glycerine
Snoertjes met krokodillenklemmen
Extra snoertjes