Nieuw leven voor elektrische apparaten

Nieuw leven voor elektrische apparaten

Foto: Wecycle

‘Jong geleerd is oud gedaan, daarom vinden we het van belang om kinderen al jong iets te leren over het nut van afvalscheiding en van recycling.’ Dat zegt directeur van Wecycle Jan Vlak over de nieuwste inzamel- en recycleactie van de stichting waaraan tot nu toe al maar liefst 209 basisscholen verdeeld over heel Nederland meedoen. Het doel: tussen nu en 17 november zoveel mogelijk afgedankte kleine elektrische apparaten inzamelen voor een beter milieu.

Op zolder
Ver achterin keukenkastjes, onder een laag stof op zolder of tussen het gereedschap in de schuur: oude, afgedankte elektrische apparaten zijn in elk huishouden wel te vinden. Denk bijvoorbeeld aan kapotte broodroosters, doorgebrande waterkokers of die vaste telefoon waar mensen vroeger mee belden. Dit soort e-waste ligt vaak maar wat weg te roesten, terwijl de grondstoffen vaak heel kostbaar zijn en prima een tweede leven kunnen krijgen. Zo hoeven er minder grondstoffen direct uit de natuur gehaald te worden.

Schoolkrant
Maar dan moet al die troep natuurlijk wel ingezameld en gerecycled worden! Leerlingen kunnen en gaan dit najaar helpen en jouw school kan ook meedoen. Deelname wordt beloond. Leerlingen ontvangen bijvoorbeeld lesmateriaal in de vorm van een schoolkrant over het nut van recycling en het hergebruik van materialen. En de deelnemende scholen ontvangen een actiepakket met dertig bouwplaten voor een pennenbak. Ook krijgt elke school die 75 apparaten of meer inzamelt een boekenpakket of een camera voor de klas, en een Wecycle Recycle Certificaat. Op de website is meer te vinden over deze jaarlijks terugkerende actie.

foto Steijn van Schie door
Steijn van Schie