Slimme vogels ontwerpen een nest

Nu de sneeuw begint te smelten, maken de vogels zich weer klaar voor de lente. Immers: in mei leggen alle vogels een ei! Voordat de eieren gelegd kunnen worden moet er wel eerst een veilig en groot genoeg nest komen. Maar hoe maakt een vogel zijn nest? Waar haalt hij zijn bouwmaterialen vandaan? Hoe zorgt hij dat het nest groot genoeg en comfortabel is voor de kuikens, maar wel sterk genoeg is om alle eieren veilig te stellen? In deze opdracht gaan je leerlingen de strijd aan om het beste vogelnestje te ontwerpen en te maken. Tegelijkertijd leren ze over vogels en hoe ze hun nestje maken.

Laat je klas de vogelnesten maken volgens de ontwerpcyclus. Deze methode is erop gericht om stapsgewijs leerlingen te leren ontwerpen. Maak teams van twee tot vier leerlingen en laat ze eerst het probleem verkennen. Laat ze onderzoeken wat voor materialen verschillende soorten vogels gebruiken en waardoor deze materialen geschikt zijn. Voor inspiratie kun je zelf met je leerlingen de natuur in of ze vanaf maart nesten laten begluren via de webcam.

Na het verkennen van bovenstaande vragen, laat je je leerlingen vaststellen waar het nest aan moet voldoen. Dit kan samen met de leerkracht of ieder groepje voor zich. Het nest moet sterk en groot genoeg zijn om bijvoorbeeld 250 gram paaseitjes, drie grote kippeneieren of tien decoratiekuikentjes te kunnen dragen. Bovendien moet het gemaakt worden van materialen die je, net als vogels, in de natuur kunt vinden.  Je kan ook samen met de leerlingen de eisen vaststellen door ze meer onderzoek te laten doen. Voor welke vogel bouw je je nest? Hoeveel gewicht moet het nest kunnen dragen? Hoe groot moet het nest zijn? Waar bouwen vogels hun nest? Moet hij open zijn, of juist dicht?

Met de vastgestelde voorwaarden gaan de leerlingen een nest ontwerpen; hierbij hoort een lijst van alle benodigdheden en een bouwtekening. Als de leerlingen klaar zijn met hun ontwerp, kan het echte bouwen beginnen. Kunnen de leerlingen alle benodigdheden vinden of moeten er wellicht wijzigingen in het plan worden aangebracht?  Als de nestjes klaar zijn kan het testen beginnen. Wie verdient de prijs voor het beste, mooiste of meest comfortabele nest?  Een echt goed nest wordt natuurlijk beloond met een (paas)ei!

Groep: 4-8 | Leerdoel: leren over vogels, krachten, druk en buigbaarheid van verschillende materialen en de ontwerpcyclus | Materiaal: paaseitjes (250g),  of kippeneieren (3 stuks) of decoratiekuikentjes (10),  bouwmateriaal (bijvoorbeeld kleine takken, mos,  stevige grassprieten, riet,  bladeren en veertjes, maar bij gebrek aan natuur: satéprikkers, watten, wol, sla, prei en lente-ui mee uit de supermarkt).

Slimme vogels ontwerpen een nest

Vogels gaan binnenkort weer volop aan de slag met het maken van een nest. Laat je leerlingen in een wedstrijd een net zo sterk en fijn nest creëren als vogels.

Nu de sneeuw begint te smelten, maken de vogels zich weer klaar voor de lente. Immers: in mei leggen alle vogels een ei! Voordat de eieren gelegd kunnen worden moet er wel eerst een veilig en groot genoeg nest komen. Maar hoe maakt een vogel zijn nest? Waar haalt hij zijn bouwmaterialen vandaan? Hoe zorgt hij dat het nest groot genoeg en comfortabel is voor de kuikens, maar wel sterk genoeg is om alle eieren veilig te stellen? In deze opdracht gaan je leerlingen de strijd aan om het beste vogelnestje te ontwerpen en te maken.  Tegelijkertijd leren ze over vogels en hoe ze hun nestje maken.

Groep: 4-8 | Leerdoel: leren over vogels, krachten, druk en buigbaarheid van verschillende materialen en de ontwerpcyclus | Materiaal: paaseitjes (250g),  of kippeneieren (3 stuks) of decoratiekuikentjes (10),  bouwmateriaal (bijvoorbeeld kleine takken, mos,  stevige grassprieten, riet,  bladeren en veertjes, maar bij gebrek aan natuur: satéprikkers, watten, wol, sla, prei en lente-ui mee uit de supermarkt).

foto Marie-Louise Goudeau door
Marie-Louise Goudeau