Urban jungle

Urban jungle

Gaap! Even strekken en op naar een nieuw avontuur. Wat is dat? Snuffel, snuffel en ieks! Kijk uit voor de scharen. Kijk hoe Abatutu, de stadskat, rivierkreeften en andere dieren onderzoekt in De Wilde Stad. Vanuit zijn oogpunt kijk je naar de natuur in de stad. Leer over de patatmeeuw en de Vinexvos die door de straten sluipt. Kijk hoe muizen en ratten voedsel van straat pikken en meeslepen in het donkere riool. Zie hoe eekhoorntjes leven in de stadparken en hoe kuikens van een dak springen. Leer met andere ogen naar de natuur in de stad kijken. Voor de groepen 4 tot en met 6 is er ook lesmateriaal ontwikkeld.

Neem je leerlingen mee naar buiten of geef ze werkbladen bij clips uit de film. Eén zo’n les is Hap, slik, weg! Deze gaat over de voedselketen. Leerlingen gaan aan de hand van clipjes op zoek naar wat verschillende dieren eten. Zo wordt duidelijk dat sommige dieren eerst een ander dier eten en vervolgens zelf worden opgegeten. Zo eet de mus een spin om vervolgens zelf opgegeten te worden door de kat. Aan de hand van een liedje wordt dit nog eens verteld met andere dieren. Uiteindelijk maken leerlingen in groepjes zelf een liedje met daarin een zo lang mogelijke voedselketen. Leerlingen kunnen ook een spel spelen waarbij twee teams het tegen elkaar opnemen. De les wordt afgerond met een filosofische vraag waar kinderen hun mening kunnen geven. Mag je dieren doden om ze op te eten?

Het is dus niet alleen een biologieles, maar ook een les in taal en muziek. Leuk, leerzaam en vakoverstijgend!

De film is te zien vanaf 1 maart 2018. Bekijk hier de trailer en de bioscoopkalender.
Nog een leuk filmpje op de set met de hoofdrolspeler, Abatutu!

foto Larissa van Vliet door
Larissa van Vliet