Welke spinnen wonen er bij jullie?

Welke spinnen wonen er bij jullie?

De spin is een algemene bewoner van huis en tuin. Hoewel er in Nederland van nature geen gevaarlijke exemplaren voorkomen, zijn er regelmatig mensen en kinderen die deze beestjes verschrikkelijk eng vinden. Vooral in de herfst lijkt de spin in aanwezigheid te domineren. Een ideale kans om deze ‘engerds’ eens beter te bekijken. De Nationale Spinnentelling vond dit jaar plaats op 10 en 11 september. Onderzoek of de resulaten van deze telling overeenkomen met jullie eigen omgeving. De top 10 van 2016 wordt binnenkort bekend gemaakt. De meest voorkomende spinnensoorten in 2015 waren:
1. Kruisspin (2701)
2. Grote trilspin (536)
3. Herfsthangmatspin (226)
4. Herfstspin (210)
5. Gewone huisspin (199)

Onderzoek met de klas tot welke top 5 jullie zelf komen. Sta voorafgaand aan het zoeken even stil bij de positieve kant van spinnen. Vertel bijvoorbeeld dat ze heel nuttig zijn en andere beestjes eten waar de mens last van heeft. Spreek vervolgens met de klas een locatie af waar jullie naar spinnen gaan zoeken. Dit kan zowel binnen als buiten zijn; als het goed is zitten overal spinnen verborgen. Verdeel de kinderen in kleine groepjes en geef ze eespinnenzoekkaart mee die helpt jullie bij het determineren van de soorten. Hierop staan de 24 spinnen beschreven die in Nederland het meest voorkomen, zowel buiten als binnen. Laat de kinderen de gevonden soorten opschrijven en turven. Laat ze eventueel ook gelijk een foto maken om de spinnen later in de klas te herdetermineren en tellen. Eenmaal terug in de klas bespreken jullie de resultaten. Wat is de spinnen top 10 van jouw klas? Kloppen de cijfers met die van heel Nederland? Kijk voor de actuele cijfers op www.tuintelling.nl.

Variatietip:
Je kan ook een spinnen ID-kaart ontwerpen, kleine kaartjes waar kinderen de basisgegevens kunnen noteren van de gevonden spin. Denk aan lichaamslengte in millimeters, vorm van het web, vindplaats en misschien een tekening van de spin zelf. Door deze kaarten aan het eind te verzamelen en klassikaal te sorteren is iedereen betrokken bij de spinnentelling.

Groep 7 – 8 | Doel: De leerling heeft inzicht in het leven van de spin en kan het nut ervan in zien. Door te zoeken krijgen ze de beginselen mee van soortdeterminatie en het uitvoeren van een onderzoek. | Materialen: spinnenzoekkaart, vergrootglas, liniaal, actuele cijfers spinnentelling, (telefoon met) camera, schrijfmateriaal

foto Anne Boonman door
Anne Boonman