Word natuurfotograaf van Nederland

Word natuurfotograaf van Nederland

Foto: Mirte van Grinsven won in 2016 de Kids- categorie van de WNF-Frans Lanting fotowedstrijd

Heb jij op deze zomervakantie een mooie natuurfoto gemaakt? Stuur hem in en doe mee met de WNF-Frans Lanting Photo Award, de grootste natuurfotowedstrijd van Nederland.

Natuurfotowedstrijd
De wedstrijd is verdeeld in drie categorieën: Kids (6 tot 12 jaar), Young Talent (12 tot 18 jaar) en Volwassenen (18+). De hele klas kan dus meedoen, inclusief de meester of juf. Je kunt reizen winnen en mooie boeken. Je foto wordt beoordeeld door een vakjury met onder andere fotograaf Frans Lanting, astronaut André Kuipers en presentator Humberto Tan. Er zitten al prachtige inzendingen bij.

Verhalende foto’s
Foto’s die een verhaal vertellen verdienen dit jaar extra aandacht. Vertelt de foto in oogopslag iets over de leefomgeving van een dier, of over het effect van de mens op de natuur? Spit je foto’s nog eens door, op zoek naar die ene mooie foto (of maximaal zelfs vijf). Of: ga eropuit en maak hier in Nederland een mooie foto, want ook hier is prachtige natuur te ontdekken. Je kunt je foto’s tot 1 september insturen.

Leren fotograferen
Met de hele klas natuurfoto’s maken? Dan kunnen leerlingen veel leren van de (destijds) 14-jarige Quiniver Tuinder en Frederiko Burger. Die schreven het boek Natuurfotografie voor kinderen. Volgens de jongens is een dure camera niet nodig, wel nieuwsgierigheid en enthousiasme. ‘De natuur ontdekken en beleven, daar gaat het om!’ In het boek delen ze hun tips en trucs met kinderen om de mooiste natuurfoto’s te maken. Frans Lanting geeft op de westrijdsite ook slimme fotografietips.

foto Maartje Kouwen door
Maartje Kouwen