Koken op zonne-energie

Koken op zonne-energie

Komende dagen kunnen we weer volop van de zon genieten. Wie het mooie weer aangrijpt om de bleke huid van de winter bij te kleuren of om een anderhalvemeterdrankje op het terras te doen, kan tegelijk een appeltje bakken in de zomerzon! Hoe dan? Maak met de klas een zonneoven waarmee leerlingen hun eigen eten kunnen bakken.

Een zonneoven vangt de warmte van de zon op en houdt deze vast. Daardoor zal de temperatuur in een zonneoven stijgen. Na een paar uurtjes in de zon te hebben gestaan is een zonneoven dan ook lekker warm.

Neem voor het maken van een zonneoven een vel zwart papier. Beplak dit papier aan één kant met aluminiumfolie. Zorg dat de glimmende kant van het alufolie aan de buitenkant zit en de matte kant tegen het papier. Probeer zo min mogelijk kreukels te maken in het folie, kreukels reflecteren de warmtestraling slechter. Vouw het papier in de vorm van een frietzak en niet het vast met een nietmachine. Knip een stuk van de onderkant af zodat deze mooi rechtop kan staan. Nu is de zonneoven klaar.

Zet een schoteltje met eten onder de oven om eten te bakken. Een lekker idee is appel met suiker en kaneel: zo bak je een mini-appeltaartje. Zet vervolgens de oven op een warme plek en wacht. Hoe lang duurt het voor je taartje gebakken is? Als je wilt weten hoe warm het wordt in de zonneoven, kan je er een thermometer in leggen.

Groep 1-4 | 20 minuten
Doel: De leerling weet dat de zon als brandstof kan dienen om warmte op te wekken. Materiaal: vel zwart A3 papier, aluminiumfolie, lijm, nietmachine met nietjes.

foto Barry Does door
Barry Does