Koolwitjes in de klas

Koolwitjes in de klas

Vlinders zijn prachtige dieren om te zien en hebben een opvallende gedaanteverwisseling. Beginnend als eitje groeien ze uit tot rups en ontpoppen ze uiteindelijk tot een mooie vlinder. Via internet kunnen van maart tot en met september bij De Vlinderstichting levende eitjes, rupsen en poppen van het groot koolwitje besteld worden. Bij dit pakket heeft De Vlinderstichting lesmateriaal ontwikkeld waarmee je samen met de klas de gedaanteverwisseling van een groot koolwitje van heel dichtbij mee kan maken en laten de leerlingen uiteindelijk hun zelf opgekweekte vlinders vrij.

Als introductie van deze lesopdracht kun je met de leerlingen bespreken wat ze allemaal al weten van vlinders en van rupsen; Hoe leven ze? Waar wonen ze? Wat eten ze? Vertel ze vervolgens dat er vlinders en jonkies van vlinders de klas in komen en dat ze gaan helpen om de dieren te verzorgen. Hoe kun je de vlinders goed verzorgen? Laat de leerlingen in groepjes nadenken over een ontwerp voor een kweekbak waarin de eitjes, rupsen, poppen en vlinders in kunnen groeien. Bespreek de ontwerpen en ga daarna de bak inrichten met de klas. De leerlingen kunnen een dagboek bijhouden en het gedrag van de dieren observeren door bijvoorbeeld elke dag een aantal minuten naar de dieren te kijken.

Voor het observeren van de rupsen krijgt ieder groepje een bakje met rupsen op een koolblaadje. Met een vergrootglas kunnen de leerlingen de dieren rustig bekijken. Hoe ziet de rups eruit? Hoe loopt de rups? Hoe eet hij? Als de leerlingen uitgekeken zijn maken ze een gedetailleerde tekening van de rupsen. Voor de verzorging van de dieren is elke dag een ander groepje verantwoordelijk. In de handleiding (die wordt geleverd met het pakket) kunnen de leerlingen zien wat ze hiervoor moeten doen. Laat ze daarnaast een kweek-logboek bijhouden waarin ze noteren wat ze gedaan hebben en wat er in de bak is veranderd. Zo kan elk volgend groepje precies zien wat ze moeten doen en wat er al is gedaan. Meer lessuggesties (op zichzelf staande opdrachten) om de opdracht uit te breiden of aan te passen zijn aangegeven op het werkblad.

Bij het verzorgen en het bekijken van de eitjes, rupsen, poppen en vlinders gaat er een hele wereld open voor kinderen. De afsluiting waarbij de leerlingen hun eigen opgekweekte vlinders vrijlaten is dan ook altijd weer een feest!

Materiaal

l Poppen, rupsen en eventueel eitjes van rupsen (bestellen via www.vlinderstichting.nl)

l Doorzichtige bak (bijvoorbeeld een plastic aquariumbak)

l Gaas om af de bak te sluiten

l Onbespoten kool voor de rupsen

l Keukenrolpapier voor op de bodem

l Enkele takjes voor de vlinders

l Bakje om suiker- of honingwater in te doen

l Suiker- of honingwater (9 delen water, 1 deel suiker of honing)

l Spons voor in het bakje suiker- of honingwater, dan krijgt de vlinder geen kleverige voeten

l Loep of binoculair om rups van dichtbij te bekijken

l Optioneel: handpop van een vlinder

Omdat eitjes, rupsen, poppen en vlinders ieder hun eigen verzorging nodig hebben heeft De Vlinderstichting alles wat je moet weten over de verzorging op een rijtje gezet. Het pakket levend materiaal met 20 eitjes, 10 rupsen en 5 poppen kun je via de website van De Vlinderstichting bestellen

Hieronder zie je een aantal foto's van de les in praktijk, dit was op de Nutsbasisschool in Teteringen.

Groep 1-8 | 2 uur (dagelijks 10-30 minuten)
Doel: De leerling weet dat sommige diersoorten een gedaanteverwisseling ondergaan gedurende de levenscyclus. De leerling kan van een paar dieren beschrijven hoe ze veranderen tijdens hun metamorfose. De leerling weet dat mensen, dieren en planten groeien. De leerling weet dat jonge organismen zich nog niet kunnen voortplanten. De leerling weet dat dieren verschillend gedrag vertonen. Materiaal: zie materialenlijst,
werkblad Koolwitjes in de klas.

foto Judith Michielsen door
Judith Michielsen