Uit liefde voor de natuur

Uit liefde voor de natuur

Het boek Missie Red de dieren bestaat uit vijf fantasieverhalen over wilde dieren die in moeilijke situaties verkeren. Zo hebben moederijsbeer Limea en haar twee jongen te maken met smeltende ijsrotsen, en loopt tijger Zia gevaar door stropers te worden geschoten. In de overige verhalen lees je over Cameo de zeeschildpad, Ibu de gorilla en Sterre-Klein het dappere baby-olifantje.

Lian Kandelaar, de schrijfster van 10 jaar oud, vindt het heel belangrijk om deze en alle andere wilde dieren in de natuur te beschermen tegen het gevaar dat mensen veroorzaken. Zelf is ze sinds haar achtste jaar al een WNF-ranger en met dit boek hoopt ze ook andere mensen te inspireren mee te doen in de strijd tegen stroperij en klimaatverandering. In elk verhaal komen daarom ook de WNF-rangers voor die als helden worden neergezet en alle dieren redden; de opbrengst van de verkoop van het boek is helemaal bestemd voor het Wereld Natuur Fonds.

Hoewel de boodschap voor iedereen bedoeld is, zijn de verhalen in Missie Red de dieren vooral geschikt voor kinderen. Het boek straalt namelijk duidelijk enthousiasme en liefde voor de natuur uit, maar valt ook op door de eenvoudige pentekeningen en jeugdige schrijfstijl. De verhalen zitten vol met kinderlijke fantasie en gedachten. Zo loopt de tijger bijvoorbeeld zingend door het bos als ze is gered van een stroper en is de jonge gorilla dolenthousiast als hij een maand oud is geworden.

In elk hoofdstuk is de tekst onderverdeeld in stukken van verschillende kleuren lettertype. Hiermee worden de avonturen van de dieren gescheiden van de eveneens verzonnen verhalen over de rangers in datzelfde gebied. In het begin levert dit wellicht verwarring op over de verhaallijn, maar het geeft juist ook weer nieuwe mogelijkheden. Achterin het boek wordt door het dyslexiecollectief aangegeven dat deze stukken zo zijn ingedeeld om het makkelijker te kunnen verdelen en op die manier samen te lezen.
De jonge schrijfster en het goede doel zijn al op zich al een reden om Missie Red de dieren open te slaan, maar ook de thematiek en inhoud maken dit boek de moeite waard (in de klas) te lezen.

Missie Red de dieren
Lian Kandelaar