Vogelmemory

Vogelmemory

Met die zachte temperaturen lijkt het begin van de lente voor de deur te staan. Krokussen schieten uit de grond en de eerste lammetjes worden geboren. Voor je het weet, begint de lente echt en komen de eerste kuikens uit het ei. Maar weet jij welk kuiken bij welke volwassen vogel hoort?

Jonge vogels zijn erg schattig met hun dons, maar het is soms erg moeilijk om te weten bij welke soort het hoort. Veel jonge vogels lijken namelijk nog helemaal niet op hun ouders. Toch zijn er overeenkomsten tussen ouder en kind. Neem de koolmees. Het jong heeft al het zwarte kapje en een zwarte streep op zijn borst, maar is nog niet zo felgeel als een volwassene. Met dit memoryspel kunnen leerlingen de juiste ouder bij het jong zoeken.

Neem van acht bekende vogelsoorten een foto van een volwassene en een jong en maak hier kaartjes van. Gebruik bijvoorbeeld de merel, roodborst, pimpelmees, vink, koolmees, ekster, spreeuw en grutto. Deze vogelsoorten komen veel voor en zijn goed te herkennen. Leerlingen kunnen ook in tweetallen op zoek gaan naar een vogelsoort. Alle kaartjes bij elkaar vormen zo het spel. Door de kaartjes te kopiëren kun je meerdere sets maken en kan de hele klas vogelmemory spelen.

Bespreek na het spelen met de klas hoe het ging. Vinden ze de juiste paartjes bij elkaar? Wie heeft de meeste paartjes goed? Bespreek welke vogels bij elkaar horen en schrijf de overeenkomsten en verschillen op het bord. Nu weten de leerlingen wie bij wie hoort en welke soort het is.

Download een voorbeeld van de memorykaartjes (Word bestand 1 mb).
Het memoryspel wordt online aangeboden door Vroege Vogels.
Meer vogelsoorten zijn te vinden in de vogelgids van de vogelbescherming.
Gratis foto’s zijn te downloaden op Flickr, Pixabay of Pxhere. Let op met de auteursrechten!

foto Larissa van Vliet door
Larissa van Vliet