Oude lampjes schitteren nog een keer

Oude lampjes schitteren nog een keer

Nu het buiten vroeg donker wordt, steken we binnen de lichtjes aan. Het moment om leerlingen te leren hoe lampen licht geven met behulp van elektriciteit, wat voor soorten verlichting er zijn, hoe je energie kunt besparen en waarom je dat zou willen.

Laat je leerlingen zoveel mogelijk oude lampen verzamelen voor een tweede leven. Na het verzamelen kun je eerst verschillende soorten lampen bespreken (ledlampen, spaarlampen en ouderwetse gloeilampen) en hoeveel energie ze verbruiken. Welke lamp geeft het meeste licht? Welke heeft de minste energie nodig? Hierna kun je kort aandacht besteden aan het nut van energiebesparing, duurzaamheid en recycling. Want wat gebeurt er eigenlijk met oude lampen die het niet meer doen?

Met de volgende creatieve opdracht kunnen de oude lampen in ieder geval nog een keer schitteren: als kerstbal. Smeer je oude lamp eerst in met een dun laagje lijm. Hierna kun je er langzaam en voorzichtig glitters overheen strooien om ze te laten schitteren.  Je kunt ze transformeren tot ‘gewone’ kersballen, maar ook tot een echte sneeuwman, Ella van Frozen of Rudolf het rendier. Als de kerstbal versierd en droog is, knoop je er nog een lus van lint of touw omheen om de ballen in de kerstboom te kunnen hangen. Geen kerstboom in de klas? Met behulp van takken uit het bos maak je je eigen kerstboom.

Groep 5-8 | Doel: De leerling krijgt inzicht in de werking van lampen, energiebesparing en het hergebruik van materialen. Materiaal: oude lampen, touw of lint om ze op te hangen, lijm en zo veel mogelijk versiersels: glitters, pijpenragers, stickers, satéprikkers et cetera.

foto Marie-Louise Goudeau door
Marie-Louise Goudeau