Fossiel uithakken

Fossiel uithakken

Het zal je maar gebeuren, je bent aan het werk met een graafmachine en opeens vind je het skelet van een dertien meter lange mosasaurus. Dit overkwam Carlo Brauer, groevemachinist bij de groeve van ENCI-Maastricht. Natuurlijk is zo’n vondst zeldzaam, toch zouden veel leerlingen het fantastisch vinden om zo’n fossiel te vinden. Maak met de hogere klassen zelf een fossiel en laat deze uitgraven door de lagere klassen.

Gebruik voor het maken van de fossielen een mengkom. Meng daarin de meel, zout en koffie. Voeg water toe en roer langs de randen tot een uniform deeg ontstaat. Zorg dat het deeg vochtig is zonder veel te kleven. Is het deeg te droog, voeg dan een beetje water toe. Kleeft het deeg erg, voeg dan wat meel toe. Rol het deeg tot een bal en maak deze plat tussen de handen. Leg het voorwerp dat als fossiel dient op het deeg. Wikkel het voorwerp in de deegbal. Als er delen van het voorwerp uitsteken verwijder deeg van plaatsen waar veel zit en plaats dit op de plekken die uitsteken. Gebruik voor de afwerking een natte vinger om het deeg glad te strijken.

Laat de fossielen vijf tot zeven dagen op een warme plek uitharden. Het is ook mogelijk om de fossielen in de oven te bakken, dit is sneller. Laat afhankelijk van de grootte, het fossiel enkele uren bakken bij een temperatuur van 100 tot 125 graden.

Verstop het fossiel in de zandbak en laat de leerlingen uit de onderbouw de fossielen opgraven en uithakken. Dit doen ze met een hamer en een platte schroevendraaier of beitel. Wees hiermee voorzichtig om de inhoud van het fossiel niet te beschadigen. Maak de fossielen na het uithakken schoon met een stevige kwast.

Groep 5-8 | 20 minuten
Doel: De leerling weet dat fossielen op verschillende manieren kunnen ontstaan. De leerling weet dat door fossielen te bestuderen bepaald kan worden hoe dieren en vroeger uitzagen. De leerling weet dat we dankzij fossielen weten dat er vroeger dieren leefden die nu uitgestorven zijn. Materiaal per fossiel: mengkom, lepel, 90 gram bloem, 90 gram zout, 85 gram water, 40 gram gemalen koffie, voorwerp voor in het fossiel zoals een plastic dinosaurus of insect, stevige kwast, (optioneel) heteluchtoven

foto Barry Does door
Barry Does