Wetenschap: Wortels eten maakt je aantrekkelijker

Natuurnieuws
Wetenschap: Wortels eten maakt je aantrekkelijker

Foto: Flickr/Lyman Green

Een mogelijke verklaring voor de populariteit van de nieuwe oranje Amerikaanse president zou wel eens zijn huidskleur kunnen zijn. Mensen met gele en rode huidpigmenten worden namelijk aantrekkelijker gevonden dan hun bleke buren. Dit komt door bètacaroteen, een stofje dat de felle kleur veroorzaakt van groentes als wortels en paprika’s. Een groep Australische onderzoekers ontdekte dat het eten van bètacaroteen ook bij mensen de huidskleur geler en roder maakt, waardoor ze er aantrekkelijker en gezonder uit gingen zien. De studie werd 13 februari geplaatst in het tijdschrift Behavioral Ecology.

Aantrekkelijker
De onderzoekers gaven 43 jonge, blanke mannen twaalf weken lang een bètacaroteenvoedingssupplement. Vervolgens kreeg een groep vrouwen twee foto’s te zien: van de mannen na het dieet, en van controlepersonen die geen extra bètacaroteen kregen. De bètacaroteenmannen werden maar liefst 50 procent aantrekkelijker gevonden dan de controlemannen.

Net dieren
Bij verschillende diersoorten was al langer bekend dat zij bij voorkeur een felgekleurde soortgenoot uitzoeken. De pronkende mannetjespauw en de kleurrijke mannetjeseend zijn hiervan een goed voorbeeld. Dat het aantal rode en gele pigmenten in de huid van mensen ook invloed heeft op hun aantrekkelijkheid is nieuw.

Niet gezonder
Eén van de ideeën achter de werking van bètacaroteen is dat de stof werkt als een antioxidant, een stof die schadelijke stoffen in je lichaam wegvangt. Een verkleuring van de huid door bètacaroteen wijst dan op meer antioxidanten in het lichaam, en dus op een betere gezondheid. Dit maakt de ander mogelijk een aantrekkelijke partner. De onderzoekers vonden dat de proefpersonen door het bètacaroteendieet inderdaad gezonder werden gevonden. Maar na lichamelijk onderzoek bleken de bètacaroteenmannen niet daadwerkelijk gezonder dan de controlemannen. We voelen ons dus aangetrokken tot tekenen die schijnbaar wijzen op een gezonde partner, en niet tot daadwerkelijke gezondheid.

Meer weten?

SchoolTV: Ga je van wortels eten beter zien?
SchoolTV: Waarom zijn wortels oranje?

Meer over dieren die door hun dieet van kleur veranderen

foto Nina Wubben door
Nina Wubben