Zelf compost maken

Zelf compost maken

Je kunt vrij simpel zelf compost maken met een composthoop of wormenbakken. Hier hoef je niet een grote tuin voor te hebben, maar dit kan zelfs op je eigen balkon. Bioloog Roelke Posthumus schrijft in haar nieuwe boek Een hoop leven hoe je dit aanpakt.

Geschiedenis
Het boek over grond beslaat slechts 128 pagina’s, maar staat boordevol informatie. Posthumus begint met een geschiedenislesje waarin je te weten komt dat volken al eeuwen zelf grond maken. Zo maakten vissers van de Aran-eilanden 1500 jaar geleden al succesvol grond op kale rotsen door wit zand, zeewier en vissenkoppen te mengen. En Darwin, de vader van de evolutieleer, heeft ons de meeste kennis gebracht over regenwormen door dag in dag uit deze beestjes te observeren.

Kuil graven
Bij het maken van goede compost is het belangrijk om te weten waar goede compost en grond uit bestaat. Posthumus vertelt dat het niet een hoopje afval is, maar dat het bestaat uit de goede verhoudingen microben, water, zuurstof en substraat. En hoe je dat zelf kunt maken natuurlijk. Eén methode om compost te maken is bijvoorbeeld door in de winter een 1,5 meter diepe kuil in de tuin graven en hier takken en afwisselend organisch afval en dunne laagjes grond en kalk op te doen. Dan is het heel lang wachten totdat de compost prima voeding is voor de eigen tuin. Je kunt ook sneller, maar wel intensiever compost maken, zoals supercompost of wormencompost.

Worm als huisdier
Pootjes tellen van miljoenenpoten, duizendpoten en pissebedden. Compostafval scheiden of wormen als huisdieren nemen: Er staan genoeg inspirerende ideeën in het boek van Posthumus waarmee kinderen aan de slag kunnen gaan om grond te ontdekken. Dit maakt het boekje dan ook zeer geschikt voor een breed publiek, zoals leerkrachten, tuinliefhebbers of ouders.

Een hoop leven
Roelke Posthumus
KNNV Uitgeverij