Programmeersprookje

Programmeersprookje

Ontmoet Ruby, een klein avontuurlijk meisje met als favoriete uitspraak ‘Waarom?’. Op een dag gaat haar vader op reis en verstopt vijf edelstenen voor zijn dochter. Wanneer Ruby de geheime codes onder zijn bureau vindt, begint haar avontuur. Terwijl Ruby op zoek gaat naar de kostbare stenen, leer je alles over de principes van programmeren, zoals het herkennen van patronen, buiten de kaders denken en grote problemen opdelen in kleinere. Dit alles zonder dat er een computer aan te pas komt. Door de activiteiten bij elk hoofdstuk word je uitgedaagd met je eigen fantasie aan de slag te gaan.

Uiteraard leert het boek je niet zelf te programmeren, maar biedt het wel de basis voor computational thinking: het op een zodanige manier denken over problemen dat computers ze kunnen oplossen. Het boek is zo opgezet dat kinderen tussen de zes en negen jaar samen met een volwassene ermee aan de slag kunnen. Het eerste deel leest als een prentenboek, terwijl het laatste deel oefeningen biedt gebaseerd op spel en creativiteit. Zo kunnen kinderen bijvoorbeeld hun eigen geheimtaal verzinnen, een spel ontwerpen en een computer bouwen van papier.

Al met al is Hello Ruby een visueel aantrekkelijk boek, met leuke schattige tekeningen die in elk willekeurig prentenboek niet zouden misstaan. Jammer genoeg laat schrijfster Linda Liukas verhaaltechnisch wel wat steken vallen, waardoor het plot wat krakkemikkig en rommelig in elkaar steekt. Maar misschien is dat niet zo erg. De activiteiten later in het boek maken dat meer dan goed. De spelletjes zitten goed in elkaar en zijn uitdagend genoeg om de aandacht van kinderen vast te houden, terwijl ze er ook nog wat van leren. Een knappe poging om een kind al spelenderwijs kennis te laten maken met algoritmes en datastructuren.

Hello Ruby
Linda Liukas
Uitgeverij Nieuwezijds