Boek vol proefjes

Boek vol proefjes

Kinderen enthousiast maken voor natuurkunde, scheikunde en biologie, dat is het doel van proefjes.nl. De website is al sinds de lancering in 2004 een groot succes. En nu is er ook een boek met de leukste proefjes: het Proefjesboek. In het boek staan 65 experimenten die te doen zijn met materialen die meestal al in huis zijn. Is dat niet zo, dan zijn ze wel te vinden in de supermarkt. Bovendien zijn de meeste proefjes ongevaarlijk, dus kunnen kinderen zonder begeleiding aan de slag.

In het boek staan proefjes die veel mensen wel bekend zullen voorkomen, zoals muziek maken met flessen en een colafontein maken met Mentos-snoepjes. Maar daarnaast staan er ook minder bekende proefjes in. Maak bijvoorbeeld een windei van een rauw ei en azijn, of blaas een stapel zware boeken omver met de kracht van je eigen adem.

Het Proefjesboek is pakkend geschreven, met korte zinnen en makkelijk taalgebruik. Hierdoor leest het boek makkelijk voor kinderen vanaf acht jaar. Moeilijkere termen in het boek zijn op een voor kinderen begrijpelijke manier uitgelegd. Bovendien zijn er stukken met extra uitleg, waarin nog moeilijker termen zoals elektronen worden uitgelegd. Ook kinderen ouder dan twaalf jaar kunnen hierdoor nog behoorlijk wat leren uit het boek.

Foto’s in het boek geven de proefopstelling duidelijk weer en verduidelijken daarmee de tekst. De uitslag van een proefje staat altijd aan de andere kant van de pagina. Dit zorgt dat de uitkomst van een proefje altijd verassend is. Na het lezen van het Proefjesboek is het moeilijk niet direct de voorraadkast te plunderen om al de leuke proefjes gelijk uit te proberen.

Proefjesboek
Arno Verweij
Uitgeverij Nieuwezijds