Diersporengids

Wat is er nu leuker dan het observeren van wilde dieren tijdens een ruige boswandeling? Helaas laten de meeste dieren zich niet zo makkelijk zien, omdat ze zich in hun schuwheid verstoppen voor mensen. Maar voor iedereen met een oog voor detail valt er toch een hoop te ontdekken. Overal waar een dier is geweest laat het namelijk sporen achter. De Diersporengids helpt met het ontdekken van deze sporen en beschrijft welke dieren ze maken. Zo leer je de natuur beter kennen door het te ervaren.

De gids is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel geeft een inleiding over het gedrag van dieren en de soorten sporen die ze achterlaten. Daarna volgt een uitgebreide reeks diersporen. Hier worden bijvoorbeeld de pootafdrukken van vossen, honden en wolven met elkaar vergeleken. Maar ook nestvormen, eieren, eetsporen, braakballen en drollen komen aan bod. Het derde deel geeft meer informatie over de dieren die de sporen achterlaten; hoe de dieren eruitzien, wat ze eten, wat voor geluid ze maken en op welke plekken ze zijn te vinden.

De Diersporengids is een leuke manier voor kinderen om de natuur te ontdekken. De gids is wel op een serieuze manier geschreven en is daardoor vooral geschikt voor tieners of volwassenen die samen met kinderen de natuur in gaan. Ook bij volwassen natuurliefhebbers zal het boek in de smaak vallen.

Martin Lauβer
Uitgeverij Kosmos