Het Natuur Doe-Boek

Het Natuur Doe-Boek

Heeft een kikker een skelet? Zijn er ook paddenstoelen in de zomer? Hoe heten die mooie vlinders in de tuin? Van welk dier zijn die sporen? Na het lezen van dit kleurrijke puzzelboek, kunnen kinderen aan hun leraar, ouders, of medeleerlingen  vertellen hoe het zit. Elke pagina behandelt een dier, plant of ander natuurlijk verschijnsel en zet kinderen aan het werk. Van het inkleuren van een mooie kleurplaat vergezeld met interessante weetjes, tot het uitvogelen van welk ei bij welke vogel hoort. En voor wie uitgepuzzeld is, staan de antwoorden gewoon achterin het boek.

Het boek is zowel geschikt voor een regenachtige puzzeldag als een mooie zomerse dag om erop uit te gaan. Zo kun je bijvoorbeeld vlinders gaan spotten. De meest voorkomende vlinders staan beschreven en afgebeeld en je kunt per vlindersoort aangeven waar je hem hebt gezien en wanneer. Ook daagt het boek kinderen uit veren van vogels te verzamelen en herkennen, hun eigen bonen te planten, paddenstoelen te zoeken en nog veel meer.

De eerste editie van het Natuur Doe-boek was blijkbaar een succes, waardoor er nu een hardcover van is uitgebracht. Het lijkt in eerste instantie misschien een ratjetoe aan bij elkaar gesprokkelde onderwerpen en activiteiten, maar de illustraties zijn  bijzonder fraai en de hoeveelheid informatie is prima gedoseerd voor basisscholieren. Bovendien kan na voltooiing van de raadsels en puzzels het boek prima in de kast bewaard worden als naslagwerk. Dan kunnen kinderen nog eens nakijken welke schelpen ze op het strand hebben gevonden of welke vlinders er in de tuin rondfladderen.

Roots Natuur Doe-Boek
Nicole Borkulo, Geert-Jan Roebers, Fanny Glazenburg
Fontain Uitgevers/New Skool