Leren programmeren vanaf 5 jaar

Leren programmeren vanaf 5 jaar

Het officiële ScratchJr boek helpt stapsgewijs het programmeerprogramma ScratchJr ontdekken. Scratch is een programmeertaal voor kinderen vanaf 8 jaar. Speciaal voor kinderen vanaf 5 jaar is ScratchJr ontwikkeld. Hierbij programmeer je je eigen animaties, verhalen of dynamische games op de computer zonder ingewikkelde codes, maar met behulp van grote plaatjes met iconen.

Het boek is geschreven voor iedereen die jonge kinderen wil helpen met leren programmeren, zodat ieder kind de kans krijgt om te leren programmeren en zo een nieuwe soort geletterdheid eigen kan maken. Net als schrijven helpt programmeren leerlingen om hun denken te structureren en uiting te geven aan hun creatieve ideeën.
In het boek geven heldere stappen de handvatten om het programmeren zelf onder de knie te krijgen. De gebruikte taal is direct te gebruiken om het programmeren duidelijk aan kinderen uit te leggen. Zo zijn de tien stappen om een dansfeest te programmeren bijvoorbeeld onder te verdelen in onder andere: open de app, maak een nieuw project, laat de kat bewegen, en sla je project op. Bovendien wordt iedere stap ondersteund met korte uitleg en een plaatje van het scherm, inclusief aanwijzers waarop leerlingen moeten klikken.

Het boek is opgebouwd uit activiteiten waarbij je iets gaat programmeren. Zogeheten karakters – zoals een sneeuwpop, kat of zebra – laat je iets doen in een activiteit. Elke activiteit heeft een ander programmeerelement centraal staan om eigen te maken. Bij de ene activiteit gaat het bijvoorbeeld om het instellen van de snelheden van de karakters, en bij de andere activiteit hoe je karakters samen kunt laten werken. Het boek doet dat op een kindvriendelijke manier: in het eerste geval programmeer je een hardloopwedstrijd tussen een zebra en een aap, en in het tweede geval leer je hoe een kat de lancering van een raket af kan tellen.

Hoewel de schrijvers aangeven dat het mogelijk is om kriskras door het boek heen te werken, is het als beginner wel handig om eerst de basistermen eigen te maken in het begin van het boek. Dan is duidelijk wat bijvoorbeeld de programmeerzone, de categorieënpalet of het speelveld inhouden, wat later als bekend wordt verondersteld.

Het boek is zeer gebruikersvriendelijk en neemt de ouders of leerkrachten zonder enige kennis van programmeren gemakkelijk en stap voor stap mee in het programmeeravontuur van ScratchJr. Kennis en kunde met behulp van dit boek en ScratchJr is zo een handige opstap naar andere programmeertalen.

Het officiële ScratchJr boek -  Help je kinderen leren programmeren!
Marina Umaschi Bers & Mitchel Resnick
Uitgeverij Nieuwezijds