Ons mooie voedselboek

Ons mooie voedselboek

In dit informatieve boek voor kinderen vanaf acht jaar wordt de herkomst van allerlei voedsel op een kindvriendelijke manier uitgelegd, met doordenkers over zowel makkelijke als wat meer maatschappijkritische onderwerpen. Jongen Pepijn en hondje Pepper wandelen op elke twee pagina’s een nieuw onderwerp binnen, zoals brood – van graan tot boterham – , aardbeien, yoghurt of bijvoorbeeld voedsel uit zee.  Met korte verhaaltjes, tekeningen, weetjes en hier en daar een quiz, wordt er op een speelse manier van alles uitgelegd rondom de producten die we eten.

Niet alleen de droge kost over de voedselteelt komt aan bod, ook minder direct gerelateerde onderwerpen worden behandeld. Zo zijn er diverse recepten door het boek verspreid, weidt het stuk over kippen uit over kippengezegdes, staat er bij de zuivelrubriek dat yoghurt uitstekend werkt tegen zonnebrand, wordt er bij het onderwerp brood ook uitgelegd wat glutenallergie is en wat je in dat geval zou moeten eten. De vormgeving in combinatie met de vele korte stukjes op dezelfde pagina maakt het boek soms wat overweldigend, maar het hoeft dan ook niet in een keer uitgelezen te worden.

De schrijvers benadrukken tussen de regels door dat we voedselverspilling moeten tegengaan. En aan de hand van fair trade-producten, verschil in bijvoorbeeld kippenhuisvesting en het gebruik van pesticiden laten ze zien dat verschillende benaderingen voor zowel boer, dier, natuur en consument uiteenlopende consequenties hebben.

De afsluiter is een grote adressenlijst met locaties door het hele land waar veel van de behandelde onderwerpen in dit boek in levende lijve gezien en beleefd kunnen worden. Een mooie toevoeging om kinderen te laten zien en voelen wat er precies op hun bord ligt en waar het vandaan komt.

Ons mooie voedselboek
Lisette de Jong en Ria de Jong
KNNV uitgeverij