Wetenschap: Geen astma op de boerderij

Natuurnieuws
Wetenschap: Geen astma op de boerderij

Het stof dat ronddwarrelt op boerderijen beschermt kinderen enigszins tegen astma en allergieën, zoals huismijtallergie. Dat hebben Belgische en Franse wetenschappers ontdekt.

Dat boerderijkinderen minder vaak astma of hooikoorts hebben dan stadskinderen was al vaker opgevallen. Niemand wist echter precies hoe dat komt. Daar brengen de Belgische arts Bart Lambrecht en zijn collega’s nu verandering in.

Ze ontdekten dat in de lucht rondom boerderijen veel stoffen rondzwerven die vrijkomen als bacteriën doodgaan. Deze stoffen heten endotoxinen en zijn een klein beetje giftig. Om het effect van de stoffen te onderzoeken, gaven Lambrecht en collega’s proefmuizen twee weken lang een lage dosis endotoxinen, vergelijkbaar met de hoeveelheid die boerderijkinderen inademen.

Daarna stelden ze de muizen bloot aan huisstofmijt. Dat is een belangrijke veroorzaker van allergische reacties bij mensen, en ook bij normale muizen raakt het immuunsysteem er een beetje door geprikkeld. De behandelde muizen hadden daar echter geen last meer van. ‘Langdurige blootstelling aan boerderijlucht lijkt het immuunsysteem een beetje af te koelen’, aldus Lambrecht.

De studie lijkt deels bewijs voor de hygiëne-hypothese. Dat is een theorie die stelt dat er tegenwoordig meer ziektes voorkomen dan vroeger, doordat mensen zo hygiënisch leven dat hun immuunsysteem niet meer juist is afgesteld. Maar helemaal zeker is Lambrecht nog niet. ‘We hebben niet alle aspecten van de theorie bewezen. Of je ziek wordt als je de keukenvloer te veel poetst bijvoorbeeld, daar hebben we niet naar gekeken.’

Wel noemt hij de resultaten hoopgevend. ‘We hebben niet opeens een vaccin tegen astma, maar we zijn iets op het spoor’, zegt Lambrecht. Ook is nog te vroeg om massaal naar boerderijen te gaan of kinderen overmatig bloot te stellen aan endotoxinen, waarschuwt hij, dat kan zelfs gevaarlijk zijn. Wel vindt hij dat mensen te schoon leven. ‘Ons immuunsysteem weet niet meer wat vuil is. Op de kinderopvang moet je chirurgische overschoenen aandoen en wordt speelgoed maandelijks uitgekookt. Het is hoog tijd dat we normaal gaan doen.’

Foto: Wikipedia

foto Maartje Kouwen door