Wintervacht Memory

Wintervacht Memory

De dagen worden korten en de temperatuur daalt... een boel dieren hebben zich hierop goed voorbereid met een lekker dikke wintervacht of extra speklaag om de kou buiten te houden. Leer kinderen op wat voor manieren dieren zich in de winter warm houden met behulp van het aloude memoryspel.

Zoek op internet mooie afbeeldingen van dieren met zomer- en wintervacht. Het bekendste voorbeeld is de sneeuwhaas, die in de winter van een dof bruin naar een wit winterkleedje overstapt om in de sneeuw goed gecamoufleerd te blijven. Maar ook de hermelijn gaat in de winter van bruin naar wit, hoewel hij in warmere gebieden met minder sneeuw ook (gedeeltelijk) bruin kan blijven. Hiernaast krijgen veel dieren een dikkere vacht zonder al te veel kleurverschil. En ook veel vogels veranderen in de winter in heuse pluizenbolletjes. Kijk op https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/lekkere-warme-vachtjes voor meer voorbeelden.

Maak van verschillende dieren in zomer- en wintervacht een memoryspel; een paar wordt gevormd door hetzelfde dier in zijn winter- en zomerensemble. Gebruik niet teveel paartjes, want doordat de afbeeldingen niet identiek zijn, zoals bij gewone memory, is het lastiger om te onthouden welk dier zich waar bevindt. Laat leerlingen in tweetallen tegen elkaar spelen. Bespreek na afloop wat leerlingen gezien hebben op de plaatjes; heeft ieder dier eenzelfde soort wintervacht? Hoe zit het met de kleur? Misschien hebben sommige dieren wel helemaal geen wintervacht, maar trekken ze naar warmere oorden. En hebben mensen ook een wintervacht?

foto Karlijn Keessen door
Karlijn Keessen