NederlandSchoon

NederlandSchoon organiseert activiteiten voor publiek, scholen, gemeenten en bedrijfsleven. Om samen met hen zwerfafval in Nederland te voorkomen en te bestrijden. Speciaal voor alle groepen in het basisonderwijs heeft NederlandSchoon een lespakket ontwikkeld. Hiermee maken de kinderen kennis met allerlei oorzaken en gevolgen van zwerfafval en de rol die zij daarin (kunnen) spelen. De lessen zijn gericht op bewustwording en het ontwikkelen van een eigen verantwoordelijkheid voor de omgeving.

Groep 1 tot en met 4 gaat vooral spelenderwijs met het onderwerp aan de gang. Voor groep 5 tot en met 8 is zijn tien weblessen beschikbaar. In de docentenhandleiding staat informatie om er meer over te vertellen en er met de kinderen mee aan de slag te gaan. De school betaalt alleen de verzendkosten van het lespakket.

Daarnaast is er een gratis Zwerfafvalgame voor groep 5 tot en met 8. Het spel wordt gespeeld in de promobus, die na afspraak gratis het schoolplein komt oprijden. De kinderen krijgen de missie om al het zwerfafval in de buurt virtueel op te ruimen: afval dat op straat terechtkomt, zoals plastic, kauwgom en sigarettenpeuken. Hoe beter een klas dit doet, hoe hoger de klas eindigt vergeleken met andere scholen. De Zwerfafvalgame sluit naadloos aan op het lespakket Zwerfafval Mooi Niet!

Klik hier voor meer info en het bestellen van het gratis lespakket.

Koningin Beatrixschool in Culemborg aan de slag met NederlandSchoon