De Nederlandse Transplantatie Stichting

DonorDenkers is een digitaal lespakket over orgaandonatie van de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS). Met DonorDenkers ontdekken kinderen uit groep 7 en 8 van het basisonderwijs alles dat ze willen weten over dit onderwerp. Welke organen en weefsels kun je transplanteren? En waarom is dat soms onvermijdelijk? Ook leren ze over donorregistratie. Met deze informatie kunnen ze op latere leeftijd een weloverwogen eigen keuze maken.

DonorDenkers is een bron van informatie. Er is zowel aandacht voor praktische als voor morele aspecten. De module is flexibel opgezet. De leerkracht bepaalt in interactie met de leerlingen welke onderwerpen aan bod komen. DonorDenkers heeft daarnaast een huiswerkopdracht een spreekbeurtmodule en educatieve spelletjes. Deze onderdelen stimuleren het gesprek tussen kinderen en hun ouders.

De Nederlandse Transplantatie Stichting realiseert zich dat orgaandonatie inhoudelijk een lastig onderwerp is. Het gaat over dood, leven, moraliteit en integriteit van het lichaam. Orgaandonatie is ook een belangrijk onderwerp. Gemiddeld staan er 1300 mensen op de wachtlijst voor een donororgaan. De gemiddelde wachttijd voor een donornier is vier jaar. Regelmatig overlijden patiënten omdat er niet tijdig een geschikte donor gevonden wordt. Er is dus veel behoefte aan geschikte donoren. De NTS vindt het belangrijk om kinderen correct voor te lichten over dit onderwerp. DonorDenkers helpt daarbij.

Het lesmateriaal is gratis beschikbaar via www.donordenkers.nl.

Meer informatie over de Nederlandse Transplantatie Stichting via www.transplantatiestichting.nl

Alle leerlingen krijgen de Donorkrant.
    Leerlingen doen actief mee met stellingen in de gastles.