Ballonproefjes doen met MeisjeDjamila

Ballonproefjes doen met MeisjeDjamila

YouTube is populairder dan ooit, vooral onder jongeren. Hoewel niet alle kanalen even leerzaam zijn, is het ook een bron van inspiratie voor leuke proefjes. MeisjeDjamila is een van de grootste YouTubesters van Nederland en spitst zich vooral toe op kinderen rond de twaalf jaar. In haar serie ‘Science Saturday’ testte ze verschillende producten uit waarmee je proefjes kan doen. Dat je ook met huis-tuin-en-keukenspullen genoeg leuke experimenten kan uitvoeren blijkt uit haar filmpje met vijf verschillende proefjes die je met een ballon kunt doen. Ondertussen leren kijkers over onder andere luchtgeleiding en luchtdruk.

De meest uitgebreide en spectaculairste truc is die met de waterballon in de fles. Prik ter voorbereiding een gaatje onderaan een plastic literfles; geef iedere leerling een fles. Laat de leerlingen een ballon in de fles doen en ze het tuitje over de rand vouwen. Laat ze de ballon proberen op te blazen terwijl ze hun duim op het gaatje doen. Waarom lukt dit niet? Leg uit dat de luchtdruk in de fles ervoor zorgt dat je de ballon niet kunt opblazen. Laat de leerlingen nu de ballon opblazen zónder het gaatje in de fles af te dekken. De ballon zal weer leeglopen zodra je stopt met blazen, omdat de lucht vrij in en uit de fles en in en uit de ballon kan bewegen en er spanning op de ballon staat. Laat ze ten slotte de ballon opblazen, en na het blazen meteen het gaatje afdekken. Doordat er nu geen lucht meer in de fles kan stromen zal de ballon opgeblazen blijven. Dit is het moment om de ballon te vullen met water. Nu kan de ballon dichtgeknoopt worden - hierbij kan de ene leerling de ballon dichtknopen terwijl de andere het gaatje dichthoudt. Een beetje gespetter hoort erbij, want zodra het tuitje van de ballon van de fles afgehaald wordt, kan er ook weer lucht in de fles. De ballon zit nu gevangen in de fles.

Laat de klas eerst een voorbeeld zien en laat ze goed nadenken over hoe dit mogelijk is voordat je ze de proef stapje voor stapje laat uitvoeren.

Klik hier voor het oorspronkelijke filmpje met nog meer proefjes met ballonnen.

foto Karlijn Keessen door
Karlijn Keessen