Challenge Slim Watergebruik

Challenge Slim Watergebruik

Douchen, handen wassen, naar de wc gaan, planten water geven, koken, wassen: we gebruiken per dag vaak meer water dan we denken. Kruip in de rol van onderzoeker en uitvinder tijdens de Challenge Slim Watergebruik in de week van 14 tot 18 juni. Drinkwaterbedrijf Dunea organiseert de challenge waarbij leerlingen uit groep 7 en 8 de weg van het water volgen van de bron tot aan de kraan. Hoe kan het eigenlijk dat er bij ons zomaar schoon drinkwater uit de kraan komt?

Tijdens de challenge onderzoeken de leerlingen het watergebruik in hun eigen huis. Waar komt het water vandaan en hoeveel water gebruiken we iedere dag? Daarnaast leren ze over verschillende soorten afvalwater. Vervolgens gaan ze zelf aan de slag: hoe kunnen we water op slimme manieren hergebruiken? Ze ontwerpen deze oplossingen aan de hand van Onderzoekend & Ontwerpend Leren.

Het maakt niet uit op welk moment in de week de challenge wordt uitgevoerd, dit kun je helemaal zelf inplannen. Het kost helemaal niets en je ontvangt een videoinstructie en een PowerPoint presentatie om de les te geven. Let op: Dunea stelt de challenge gratis beschikbaar aan scholen in het leveringsgebied. Ligt jouw school hierbuiten of zitten jouw leerlingen nog niet in groep 7 of 8? Niet getreurd, lees dan snel onderaan dit bericht verder.

De leerlingen werken tijdens de challenge in tweetallen en het proces duurt ongeveer 90 minuten, waarin ze hun resultaten aan de klas presenteren én digitaal aan Dunea. Na de challenge ontvangt iedere klas een bericht terug van het drinkwaterbedrijf. Wil je met jouw klas creatieve oplossingen bedenken om water in en om het huis te besparen? Schrijf je dan nu in via de website. Bekijk ook nog even dit filmpje met een videoboodschap van de directeur van drinkwaterbedrijf Dunea.

Staat jouw school niet in het leveringsgebied van Dunea? Ga met groep 1 t/m 4 eens aan de slag met dit lesidee over het zuiveren van water. De kinderen leren aan de hand van een eigengemaakte waterzuivering in een fles dat mensen afhankelijk zijn van water en dat oppervlaktewater eerst wordt gereinigd. Voor alle groepen is er ook de website lesjedorst.nl, een samenwerking tussen 7 Nederlandse drinkwaterbedrijven. Na het aanklikken van een regio vind je hier proefjes, weetjes, bespaartips en meer over kraanwater.

foto Nikki Doornhein door
Nikki Doornhein