Een duurzaam boek, dat doe je zo!

Een duurzaam boek, dat doe je zo!

Een duurzame wereld. Dat is de wens van ZAPP-presentatrice en WNF-ambassadeur Janouk Kelderman. Kelderman gaat in dit boek, geschikt voor kids vanaf 9 jaar, op zoek naar manieren om de wereld duurzamer te maken. Alle actuele problemen rondom klimaatverandering en duurzaamheid komen aanbod: bedreigde diersoorten, het stikstofprobleem, de plasticsoep, voedselverspilling en ga zo maar door. Met praktische tips en leuke proefjes wil Janouk kinderen laten zien wat ze zelf kunnen bijdragen aan een duurzamere wereld. Koekjes zitten vaak per stuk in plastic verpakt, bak daarom eens je eigen koekjes om de plasticvervuiling tegen te gaan. Ontdek wat er gebeurt als de oceaan verzuurt met schelpen en azijn. Of eet eens een dagje vegan met het recept van ‘Lisa goes vegan’.

Serieuze problemen worden op een laagdrempelige manier uitgelegd. Het plasticprobleem wordt bijvoorbeeld ingeleid door de kinderen eerst bewust te maken van de hoeveelheid plastic in hun omgeving. Daarna wordt verteld dat een heleboel plastic in de zee belandt en ophoopt op de zogenaamde ‘hotspots’. Op deze informatie wordt verder gebouwd door uit te leggen dat plastic kan afbreken tot kleine deeltjes (microplastics) en wat de problemen hier van zijn. Door de complexe onderwerpen blijft het een lastig verhaal en moet elke stap in het boek begrepen worden. Anders ben je al snel de kluts kwijt. Met humoristische tekeningen en persoonlijke verhalen wordt er geprobeerd het boek luchtig te houden, maar het is zeker niet iets om in één ruk uit te lezen. Vooral de jongere kinderen uit deze doelgroep zullen hoogstwaarschijnlijk wat begeleiding nodig hebben, maar van de DIYs zullen ook zij veel plezier hebben. Gelukkig staat er ook een woordenlijst achterin het boek waarin je de moeilijke (groengedrukte) woorden, zoals biologisch-dynamische landbouw, nanoplastic en stikstofoxiden, kunt opzoeken.

Een boek over duurzaamheid moet natuurlijk ook duurzaam geproduceerd zijn en daar is zeker over nagedacht. Het gerecyclede papier geeft een natuurlijke uitstraling en ook zit er geen plastic in de kaft die hierdoor niet glanst. De groene uitstraling is terug te zien in het kleurgebruik want groen voert de boventoon. Ook is er milieuvriendelijke lijm gebruikt en inkt dat gemaakt is van plantaardige oliën. Bovendien is het boek in Nederland gedrukt bij de CO­2-neutrale drukkerij Wilco om uitstoot te verminderen. Wil je het nog duurzamer aanpakken? Kies dan voor het e-book.

Leuk om korte stukken uit voor te lezen of als bron voor een duurzame les is Janouk zoekt een duurzame wereld zeker en een kijkje waard als je aan de slag wil voor een duurzamere wereld. Ook kun je je aanmelden voor Toekomstkunde waar Janouk samen met het WWF lesmateriaal ontwikkelt om de leerlingen meer te leren over onder andere klimaat en duurzaamheid.

Titel: Janouk zoekt een duurzame wereld

Schrijver: Janouk Kelderman

Uitgever: Kosmos uitgevers