Leer alles over monsterlijke microben

Leer alles over monsterlijke microben

Hoe beschermt een prik ons tegen virussen als corona? Op deze en nog veel meer vragen geeft het boek Monsterlijke microben, geschreven door viroloog Marc van Ranst en scenarioschrijver Geert Bouckaert antwoord. Je leert alles over nuttige bacteriën en gemene virussen en hiermee sluit het boek helemaal aan bij het thema van de maand: micro-organismen.

De kleurrijke cover met illustraties van Sebastiaan van Doninck valt meteen op. Zijn tekeningen zijn vrolijk en speels, maar verre van waarheidsgetrouw. De vrolijke micro-organismen hebben oogjes, ledematen en een mond. De tekeningen zijn er dan ook vooral om het boek op te leuken, maar dit wordt gecompenseerd door de grote hoeveelheid informatie die toegankelijk is geschreven. De schrijvers selecteerden vele kindervragen die ze beantwoorden. Van “Welke microben zijn het nuttigst voor de mens?” en “Waarom moet ik mijn handen wassen voor het eten?” tot “Wat gebeurt er als ik een prik krijg?”.

Het boek is overzichtelijk ingedeeld in vijf hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk geeft je inzicht in wat microben nou eigenlijk zijn en wat ze doen. Zo lezen we dat veel bacteriën nuttig zijn voor de mens. Het grootste deel van de bacteriën is namelijk onschadelijk! De bacteriën in je darmen worden vergeleken met auto’s op een parkeerplaats: wanneer alle plekken in die parkeerplaats gevuld worden door goede bacteriën, is er geen plaats meer voor de slechte.

Daarna ga je in elk volgend hoofdstuk net iets meer de diepte in, waarbij de schrijvers gebruik maken van duidelijke en toegankelijke taal. We krijgen te weten dat er miljoenen microben op onze handen zitten. Goed handen wassen met zeep is belangrijk om de bacteriën te doden, want er kunnen slechte tussen zitten die ons ziek maken! Ook leren we dat een klein prikje ons gezond houdt, doordat het lichaam antistoffen maakt als er een verzwakt virus in je lichaam wordt gespoten. De schrijvers gebruiken hiervoor een verhelderende metafoor: aan de hand van de vergelijking van je lichaam met een burcht met ridders wordt de werking van een vaccinatie helemaal duidelijk.

Elk hoofdstuk eindigt met een leuke en leerzame quiz met meerkeuzevragen waarmee je je kennis kunt testen over de besproken onderwerpen. Met alle kennis die je hebt opgedaan kun je uiteindelijk zelf aan de slag: achterin het boek staan een aantal leuke proefjes beschreven. Met een paar potjes, wat water en gelatineblaadjes kom je al een heel eind met het kweken van je eigen bacteriën. Ook maak je je eigen levende (!) yoghurt met behulp van bacteriekolonies of ontdek je wat er nou precies gebeurt als je je handen wast. Alle proefjes zijn makkelijk thuis uit te voeren en ook leuk om met zijn allen in de klas te doen.

Al met al een leerzaam en praktisch boek om kinderen meer te leren over de onzichtbare wereld van micro-organismen. Achterin het boek leggen de schrijvers uit hoe de kinderen zelf microbioloog kunnen worden. Wie weet doet een van de leerlingen uit jouw klas over een aantal jaar wel een baanbrekende microbiologische ontdekking!

Bestel het boek (hardcover) nu voor €14,99 via de website van je lokale boekhandel, of bestel het lokaal via libris.nl.

Titel: Monsterlijke microben: alles over nuttige bacteriën en gemene virussen

Schrijvers: Marc van Ranst en Geert Bouckaert

Uitgeverij: Lannoo