Eén plus één is meer: hoe planten en dieren zich voortplanten

Zonder voortplanting zou het maar een stille boel worden hier op aarde. In haar kinderboek ‘Eén plus één is meer’ vertelt de Amerikaanse schrijfster en illustrator Katherine Roy dat voortplanting misschien wel de belangrijkste uitvinding ooit is. Zoogdieren, vogels, reptielen, amfibieën, vissen, bomen en bacteriën. Ze planten zich allemaal voort op hun eigen manier. Het idee voor dit boek ontstond toen Roy met een van haar andere boeken, How to Be an Elephant?, op scholen langsging en daar vaak de vraag kreeg; hoe worden baby-olifanten geboren?

Ontmoeten, versmelten en zo iets nieuws maken, daar komt het volgens Roy allemaal op neer als het om voortplanting gaat. Haar boek is dan ook verdeeld in vier onderdelen: ontmoeten, versmelten, embryo en veranderen. Er wordt op een overzichtelijke manier uitgelegd wat voortplantingscellen zijn, op welke manieren ze bij elkaar kunnen komen en hoe ze daarna transformeren tot een embryo. En waarom is het van belang dat ouder en kind van elkaar verschillen? Ook daar krijg je een antwoord op. Ideaal voor wie wat meer diepgang wil over voortplanting en embryologie.

Dit boek staat vol met mooie aquareltekeningen van dieren en planten die in Amerika te vinden zijn. Van eekhoorn tot lieveheersbeestje en van kikker tot vlinder. Kinderen (en volwassenen) kijken hun ogen uit. Gedetailleerde illustraties laten stapsgewijs zien hoe bijvoorbeeld inwendige bevruchting in zijn werk gaat. Wist jij dat konijnen twee baarmoeders hebben? En dat vogeldames zaadcellen kunnen bewaren in hun lichaam totdat ze klaar zijn om een ei te leggen? Planten komen ook aan bod. Na het lezen van dit boek kan je precies uitleggen hoe een eiken-embryo zich ontwikkeld.

Eén plus één is meer is een geweldig boek voor nieuwsgierige kinderen, ouders en leraren over het meest fundamentele proces van het leven. Geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar, bovenbouw basisschool en onderbouw middelbare school. Moeilijke woorden zoals ‘geslachtelijke voortplanting’, ‘vruchtbeginsel’ en ‘zygote’ zijn terug te vinden in een begrippenlijst achterin het boek.

Schrijver en illustrator: Katherine Roy

Vertaling: Geert-Jan Roebers