Maak een mini-pijl-en-boog

Maak een mini-pijl-en-boog

Cupido is een van de figuren die overal opduikt als het bijna Valentijnsdag is. Het kleine mannetje heeft een pijl en boog. Het verhaal gaat dat hij zijn pijl kan schieten in de harten van mensen om deze verliefd op elkaar te laten worden. Hij was het hulpje van Venus, de godin van de liefde. Hij staat ook wel bekend als Amor en Eros.

Kennen jouw leerlingen Cupido al? Laat hen hun eigen liefdespijl en -boog maken voor Valentijnsdag. Hiervoor heb je nodig: flossdraad, ijslollystokjes, mesjes en wattenstaafjes. Eventueel stiften of ander knutselspul om de pijl en boog mee te versieren en een meetlint om te meten wie het verste kan schieten.

Laat iedere leerling inkepingen maken in het ijslollystokje. De inkepingen zitten ongeveer een centimeter onder het uiteinde, aan beide kanten. Vervolgens gaan de stokjes met inkeping minimaal een uur in een bak met water, zodat het straks goed buigzaam is. Knoop het flossdraad vast rondom de eerste inkeping. Vervolgens buig je voorzichtig het stokje tot een boog en trek je het flossdraad strak naar de andere kant van het ijslollystokje. Maak dan het flossdraad vast.

Snijd van het wattenstaafje één wattenbolletje eraf. Wat overblijft is de pijl. Zowel de pijl als de boog kunnen nog extra versierd worden. Wie schiet zijn liefdespijl raak?

Je kunt ervoor kiezen om de ontwerpcyclus in te gaan en met de leerlingen te onderzoeken welke pijl en boog het beste werkt en hoe ze hun liefdespijl en -boog kunnen verbeteren. Wie kan het verst schieten? Hoe zou dat kunnen komen? Probeer bijvoorbeeld één factor te verschillen om te ontdekken of dat uitmaakt in de afstand die de pijl aflegt. Bijvoorbeeld het aantal gespannen flossdraadjes op de boog. Of de kromming van de boog. Of de lengte van de pijl. De kunst is om dan de andere factoren gelijk te houden.

Doelgroep: groep 4-6 | Leerdoelen: Leerlingen doen ervaring op met verschillende materialen en gereedschappen en hebben inzicht in hoe je materialen met elkaar kunt verbinden| Materialen: flossdraad, ijslollystokjes, mesjes, wattenstaafjes en meetlint. En eventueel stiften of ander knutselspul om de pijl en boog mee te versieren.

Bekijk hier een aflevering van SchoolTV over verliefd zijn.
Meer over Cupido Amor Eros

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door