Red de Krommies!

Red de Krommies!

Heb jij je weleens afgevraagd waarom bananen krom zijn, maar komkommers niet? In de supermarkt kom je kromme komkommers, kronkelige wortels of paprika’s met koeienvlekken niet zo snel tegen. Daar zijn alleen de bananen krom, de appels zijn allemaal even groot en de komkommers kaarsrecht.

Wij zijn inmiddels gewend aan het perfecte uiterlijk, maar groente en fruit hoeft er niet beeldschoon uit te zien om lekker te zijn. Dat ‘lelijke’ groente en fruit is net zo veilig en lekker. Veel kwaliteitseisen zijn gericht op het uiterlijk, waardoor 10% van het groente en fruit de schappen van de supermarkt niet haalt. En dat terwijl voedselverspilling een enorm probleem is. Hartstikke zonde toch?

Om de verspilling tegen te gaan, wil Kromkommer met het lespakket Red de Krommies kinderen kennis laten maken met dit ‘misvormde’ groente en fruit. Het lespakket is beschikbaar voor de groepen 5 en 6. Alle materialen zijn te downloaden als je een gratis account hebt aangemaakt op de website.

De downloads bestaan uit achtergrondinformatie over de Krommies, een handleiding, opdrachtkaarten, fotostrips en posters. Aan het begin van de les kijk je met de klas de introductievideo. De kinderen worden opgedeeld in groepen en per groepje kiezen ze hun favoriete ‘Krommie’, die ze dan vervolgens gaan redden.

Ze redden de krommie door binnen een uur onderzoek te doen naar het probleem van de Krommies. Met behulp van de opdrachtkaarten over boer, mens en supermarkt kunnen ze punten binnenhalen om hun Krommie te laten winnen. Op de achterkant van de opdrachtkaarten staat uitleg over de groei, verkoop en meer van Krommies, van een onderzoeker van de Univeriteit Utrecht.

In de online tool kun je op het digibord bijhouden welke Krommie het snelst bij de finish is en wint. Als alle opdrachten vervuld zijn maken de leerlingen een poster van hun resultaten. In de nabespreking kunnen de kinderen hun resultaten met elkaar delen. Al met al dus een handig lespakket voor onderzoekend leren met een duidelijk overzicht voor de leerkracht.

Wil je meer weten over de Krommies en voedselverspilling? Op de website kromkommer.nl is behalve lesmateriaal nog meer informatie te vinden, bijvoorbeeld hoe jij kunt bijdragen aan minder voedselverspilling en waar de kromme groenten en fruit van Kromkommer verkocht worden.

Geschreven door Shira Bonnink en Nikki Doornhein