Kleuters winnen meet & greet met poolexpert Arjen Drost

Natuurnieuws
Kleuters winnen meet & greet met poolexpert Arjen Drost

Hoe vangt een narwal nou eigenlijk zijn eten? Gebruikt hij die lange tand daarvoor? Met deze vraag won groep 2 van een basisschool uit Krabbendijke in Zeeland een online meet & greet met Arjen Drost. Afgelopen woensdagochtend vroegen de leerlingen poolexpert Arjen Drost het hemd van het lijf over de Noordpool. De klas deed een paar weken geleden een project over de Noordpool en toen leerden ze onder andere over narwallen. Maar de functie van de lange slagtand van de narwal werd hen niet helemaal duidelijk.

De leerlingen hadden zelf al een antwoord bedacht op hun vraag: ‘Ik denk dat ze hun prooi spiesen op de lange tand! En daarna kunnen ze de prooi gelijk opeten.’ Maar Arjen had een ander antwoord: ‘Onderzoekers denken dat de narwal zijn prooi eerst een tik geeft met de lange slagtand, waarna hij de verwarde prooi makkelijk kan opeten’. Arjen liet de kleuters ook prachtige zelfgemaakte foto’s van pooldieren zien en hij beantwoordde nog veel meer brandende vragen als ‘Hoe kopen de Inuit hun schaatsen als er ijs ligt?’, ‘Wat eet een poolhaas, er groeien toch geen worteltjes op de Noordpool?’ en ‘Hoe maakt een ijsbeer zijn eigen hol?’.

Arjen had op alle vragen een antwoord en als klap op de vuurpijl had hij zelfs een narwalknuffel mee. De leerlingen waren enthousiast en vertelden zelf ook verhalen. Zo had het neefje van een van de leerlingen ook een keer een grote iglo gebouwd. Na al deze foto’s, verhalen en nieuwe informatie over de poolgebieden was de concentratie van de kleuters wel ten einde gekomen. Al met al een geslaagde meet & greet!

Wil je ook meer weten over de Noordpool? Op de website van Arjen Drost vind je mooie filmpjes en lessen. Ook op nwent.nl kun je terecht. Bekijk hier het thema-overzicht van klimaatverandering, hier kwam de Noordpool aan bod.

Foto: Natureview Photography door Arjen Drost

foto Nikki Doornhein door