Volg de lente met de GrowApp

De klas uit
Volg de lente met de GrowApp

Lente is de tijd van het jaar dat het dorre winterlandschap verandert in een groene oase. Hij lijkt nog ver weg, maar de eerste tekenen van het begin zijn buiten al te vinden. Zo zijn de eerste krokussen en sneeuwklokjes al gesignaleerd. Het vroege voorjaar kun je vastleggen in de gratis GrowApp. Het idee erachter is simpel: kies een mooie en herkenbare plek, en keer daar regelmatig naar terug om foto’s te maken van de ontluikende lente. De GrowApp helpt je bij het zo vergelijkbaar mogelijk maken van de foto’s, en maakt van de serie vervolgens een timelapse-video. Zo kunnen de ontwikkelingen goed worden weergegeven.

Groene golf
De GrowApp is ontwikkeld door de Wageningen Universiteit en door Globe, een internationaal netwerk van scholen die wetenschappers een handje helpen door natuur en milieu in de schoolomgeving te onderzoeken. Aan Globe doen momenteel leerlingen van 116 landen wereldwijd mee. Door de GrowApp hopen de ontwikkelaars de zogeheten groene golf in beeld te brengen: de vergroening van de natuur die in de lente van het zuiden tot het noorden over het noordelijk halfrond trekt. De verschillen in groei en ontwikkeling van de natuur kan zo op deze verschillende plekken goed vergeleken worden. De focus ligt op zeven plantensoorten: zomereik, hazelaar, beuk, ruwe berk, zure kers, winterlinde en vijg.

Klimaatverandering
De gegevens die in de GrowApp worden verzameld kunnen ook bijdragen aan een beter beeld van de impact van klimaatverandering op de natuur en het landschap. Door de opwarming van de aarde komen vele boomsoorten eerder in bloei dan voorheen. Onderzoekers schatten dat door het zachte weer, de lente steeds eerder begint. Op termijn is dat met de foto’s van de GrowApp goed zichtbaar.

Meedoen?
Download de app hier of kijk op de website. Globe Nederland ontwikkelde ook bijbehorend lesmateriaal.

Meer lezen?
-          Nieuwsbericht met uitleg over de GrowApp