Fantasierijk cameraboek zonder taaie uitleg

Een plastic dino die ouders opeet, een wolkenijsje, een bloem als rokje of schilderen in de lucht. Het cameraboek leert je hoe je deze en andere optische illusies creëert door cameratrucs. Stuk voor stuk eenvoudige trucs die leerlingen gemakkelijk en zonder toebehoren kunnen doen.

Spelen
Anders dan de wat saaie cover van het boek doet vermoeden, is Het cameraboek een verrassend en buitengewoon interessant fotografieboek voor leerlingen. Het boek bevat geen theoretische uitleg over diafragma’s of sluitertijd, maar zeventig verschillende projectjes om meer uit je telefoon of camera te halen. Door te spelen met standpunten, beweging of de zon krijg je grappige en soms spectaculaire foto’s.

Monster
En zo gebeurt het dat een hamster een reusachtig monster lijkt, dat een leerling op de hand van een andere leerling lijkt te staan, of dat er grappige schaduwbeesten op het strand te vinden zijn. Telkens legt het boek in enkele simpele stappen uit hoe je de (te) gekke foto’s kunt maken. Het enige wat leerlingen vooraf moeten kunnen, is een telefoon of camera kunnen bedienen.

Projecten
Het boek staat niet alleen vol met trucs, maar bevat ook projecten als: maak foto’s van alles in de kleur blauw, fotografeer een wandeling en laat iemand aan de hand van de foto’s de route terugzoeken, of probeer het hele alfabet te fotograferen in voorwerpen en de natuur om je heen. Ook bevat het boek tips over hoe je een onderwaterfotograaf wordt (in het aquarium), hoe je dieren in de dierentuin of in het wild mooi kunt vastleggen, en hoe je goed kunt inzoomen op dat kleine spinnetje.

Inzicht
Ongemerkt en spelenderwijs leren kinderen daardoor toch van alles over compositie, tegenlicht en scherptediepte, maar dan zonder de taaie uitleg. De werking van licht, het effect van beweging of het belang van schaduw: alles komt ongezien voorbij. Als we de kindfotografen in het boek mogen geloven, levert dat niet alleen veel inzicht, maar ook veel plezier op. Een heerlijk fantasierijk boek om een hele les – of de hele zomer – zoet mee te zijn.

Het Cameraboek
John Davis
Uitgeverij Christofoor