Geen kind hoeft nog binnen te zitten

Geen kind hoeft nog binnen te zitten

Het Grote Natuuractiviteitenboek, zo luidt de ondertitel. Een uiterst beknopte samenvatting, maar het dekt wel de lading. Dit boek is bijna een naslagwerk voor kinderen, en voor mensen die met kinderen in aanraking komen. Van ouders en familie, tot docenten en de oppas. In negen hoofdstukken met thema’s als (moet je) doen, speuren, maken en eten & proeven komen talloze activiteiten, tips en ideeën voorbij die kinderen de buitenwereld laten ontdekken.

Volgens het boek is de inhoud geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar. Met felgele en oranje accenten en talloze plaatjes en tekeningen, past het boek ook bij deze doelgroep. Sommige ideeën zijn wat meer toegespitst op een leeftijdscategorie, terwijl andere voor iedereen leuk kunnen zijn. Ieder kind kan een sneeuwengel maken, of knutselen met herfstbladeren. Maar een vlot bouwen of een dropping organiseren mag voor de jongsten uit de doelgroep nog enkele jaren uitgesteld worden. Dit maakt het boek voor de kleinsten dan wel weer een investering in de toekomst!

Een groot pluspunt van het boek zijn de handige zoekkaarten met allerlei afbeeldingen van wat kinderen tegen kunnen komen in de natuur. Deze kaarten bevatten realistische tekeningen, veelal Nederlandse benamingen van flora en fauna, en waar mogelijk een leuk feitje of achtergrondinformatie om de pagina’s luchtig te houden. Om de zoekkaart over strandvondsten te kunnen gebruiken moet er wellicht wat gereisd worden, maar met de zoekkaart over bodemdiertjes kan ieder kind in de achtertuin aan de slag. Met andere zoekkaarten leren kinderen het verschil zien tussen pootafdrukken uit de Nederlandse fauna, voorspellen ze het weer met behulp van wolkenvormen, en leren ze van welke bomen bepaalde bladeren afkomstig zijn.

Ondanks dat de auteurs zich veelal richten tot kinderen, is het verstandig als volwassenen meelezen. Het taalgebruik is niet voor iedere leeftijd begrijpelijk. De wolken op de wolkenzoekkaart worden alleen met hun Latijnse naam aangeduid. Ook worden niet alle onderwerpen even expliciet uitgediept en blijft het bij een gebrekkige uitleg. Sommige suggesties zijn misschien ook wat riskant: ’s nachts het bos in is hartstikke spannend om te doen, maar niet overal legaal.

Alle kinderen naar buiten! is een prachtige aanwinst om kinderen naar buiten te krijgen. Als leesvoer voor volwassenen biedt het inspiratie, en doen sommigen wellicht nieuwe kennis op dankzij de achtergrondinformatie bij sommige onderwerpen. Door het niveauverschil in het boek  kunnen kinderen jarenlang geboeid worden door de natuur. Het boek sluit niet af met een register, maar met een verwijzing naar hun website, waar nog meer tips en ideeën te wachten staan. Het ontbreken van een register maakt het opzoeken van een specifieke tekst wat lastig, maar de aanvulling van de website maakt dat grotendeels weer goed.

Alle kinderen naar buiten!
Marieke Dijksman en Jasper de Ruiter
KNNV uitgeverij