Wetenschappelijke waterpret in NEMO

De klas uit
Wetenschappelijke waterpret in NEMO

Foto: DigiDaan

Het is een doordeweekse ochtend. Midden in het Amsterdamse technologiemuseum NEMO staat een ruige stalen trap. Bijna honderd enthousiaste kindervoeten hollen en stampen over het harde materiaal. Met grote ogen en blij gekwetter rennen ze naar de vernieuwde tweede verdieping van NEMO, het Technium. Hier staan allerlei Nederlandse ontwikkelingen in doe-vorm tentoongesteld.

In het Technium domineert naast het trapgeluid het geratel van machines. Hoewel de ruimte robuust oogt, met staal en beton, voelt de omgeving vriendelijk en veilig. Ook hier zijn veel kinderen te vinden. Sommigen rennen energiek rond, terwijl anderen toch eerst de kat uit de boom kijken. De absolute eye catcher van de zaal is de Machine. Een reusachtige blauwe en stalen transportband die de verwerking van een pakketje – bijvoorbeeld een online bestelling – simuleert. Kinderen ontdekken hier dat zo’n proces uit stappen bestaat en dat de volgorde van belang is.

Achter de Machine kleuren de vloer en muren helderblauw. Het geluid van kabbelend water overstemt hier. Vooraan de blauwe hoek van het Waterrijk staat een grote bultige tafel, waar een Nederlands landschap op geprojecteerd wordt. Door middel van blokjes en zakjes leveren de kinderen een strijd tegen het water. De blokjes zijn waterpompen, de zakjes de zoden die de kinderen vandaag letterlijk aan de dijk mogen zetten. De projectie reageert soms wat traag op en aan- en uitzetten van de pompen, toch wordt de feedback die de machine geeft door de kinderen opgepikt. Na enkele keren schuiven met dijken, krijgen ze het voor elkaar de woonwijk die onder NAP ligt, van overstroming te redden.

Achter deze projectietafel staat een grote opstelling die een beetje doet denken aan een waterglijbaan. Water klettert van 2 meter hoogte, via drie heuveltjes met waterradjes, deze glijbaan af. Geen projectie van Nederland of wijken om te redden; hier draait het om de snelheid en vertraging van het water. Voor de kinderen zijn zandzakken, en verschillende plastic versmallingen ter beschikking. De opdracht luidt ‘hoe krijg je het rad sneller aan het draaien?’. De mogelijkheden zijn eindeloos. Kinderen kunnen hier ontdekken dat er verschillende wegen tot dezelfde uitkomst leiden.
Dat is een van de boodschappen die NEMO op de tweede verdieping wil meegeven. Waar de eerste verdieping de nadruk legt op wat wetenschap is, is het Technium de praktische weergave ervan. Centraal staat dat de wetenschap een proces is, en dat er na de ontwerpcyclus van een product, vaak in een nieuwe versie alsnog verbeteringen aangebracht kunnen worden.

Achterin het Technium wordt dit geïllustreerd door de imposante innovatiegalerij. Een reusachtige vitrine met de evolutie van diverse Nederlandse ontwerpen zoals batterijen – van de Leidse flessen tot aan de Samsung-accu’s –  en de ontwikkeling van de cd: van enorme bandrecorder uit 1952 tot aan de kleine schijfjes. Leuk ter illustratie van de innovatiecyclus, en soms ook een feest van herkenning voor de begeleiding. Twee wijzen er opgetogen naar een oude houten radio uit de jaren zeventig. ‘Die hadden wij vroeger ook!’.

Het Technium is open sinds 15 oktober 2016
NEMO | www.nemosciencemuseum.nl
Amsterdam
dinsdag t/m zondag 10.00-17.30 uur