Twaalf eenvoudige proefjes voor thuis

Twaalf eenvoudige proefjes voor thuis

Heutink voor thuis biedt allerlei materialen en hulpmiddelen voor de ontwikkeling van kinderen vanuit huis. De sluiting van scholen vraagt veel van ouders, niet alleen op het gebied van werk maar ook qua educatie voor hun kinderen. Het uitvoeren van proefjes kan een mooie manier zijn om kinderen zich op een verantwoorde manier even lekker te laten uitleven en daarbij ook nog iets op te steken.

Met de Doe & Ontdek poster levert Heutink voor thuis twaalf zeer eenvoudige, maar leuke experimentjes om thuis uit te voeren. De bijbehorende webpagina biedt alle achtergrondinformatie die nodig is om het resultaat uit te leggen. Niet alleen leuk, maar ook leerzaam dus.

Colafontein en lavalamp

Er zitten enkele klassiekers tussen de proefjes, zoals het maken van een colafontein door snoepjes in een colaflesje te laten vallen. Maar hoeveel kinderen hebben die proef nu ook daadwerkelijk uitgevoerd? Mooi lenteweer biedt een goede kans om eens lekker in de tuin of op de stoep te kliederen (wel netjes achterlaten natuurlijk). Naast de colafontein staan er dus nog elf andere proefjes op de poster, zoals het creëren van een lavalampeffect, een speaker maken door een ballon op je oor te houden en het laten drijven van een ei. Allemaal zeer eenvoudig van opzet maar met heel interessante wetenschappelijke achtergrond.

De poster met bijbehorende uitleg is hier te vinden.

foto Karlijn Keessen door
Karlijn Keessen